l

مواد و عناصر بسیار اصلی که در تکنولوژی پرینت سه بعدی از آن استفاده می شود نایلون انعطاف پذیر و ABS، PLA، PC و TPU می باشد که به عنوان مواد FDM شناخته می شوند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه این مواد پردازیم و بدانیم بهتر است از کدام یک در برنامه ی کاری استفاده شود.

معرفی

قبل از اقدام برای انجام پرینت سه بعدی و ساخت یک قطعه باید بدانید از کدام مواد استفاده کنید که برای این کار مناسب می باشد. ورود مواد جدید به بازار پرینت سه بعدی و کیفیت مرغوبیت آن ها ممکن شما را در انتخاب چنین موادی سردرگم نماید، اما در صورتی که اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشید می توانید از مرغوب ترین مواد برای کار پرینت سه بعدی خود استفاده کنید.

دو پلیمر اصلی در زمان گذشته تاکنون در پرینت سه بعدی بسیار کاربرد داشته اند که این دو پلیمر ABS و PLA FDM می باشند. اما چگونگی انتخاب این مواد بسیار تصادفی و اتفاقی صورت گرفت. به همین دلیل ملزوم بر این نخواهید بود تا از این دو مواد برای کار پرینت سه بعدی خود استفاده کنید و این دو مواد نقش کلیدی در آینده FDM نخواهند داشت.

حال پلیمرها و کامپوزیت های دیگری را به عنوان محصولات جدید شناسایی می کنیم و از آن ها استفاده می کنیم. در این مطلب قصد داریم تا روی مواد و پلیمرهای اصلی ذکر شده تمرکز نمائیم.

روش شناسی

در مقایسه این مواد آن ها را از لحاظ عملکرد در پرینت سه بعدی به سه دسته تقسیم می کنند: عملکرد مکانیکی، عمل آوری آن و همچنین کیفیت ظاهری آن. اما برای دستیابی به خواص پلمیر بهتر است این دسته ها را نادیده گرفته تا تسویر روشن ترین از خواص این ماده ها داشته باشید. ممکن است کاربر با توجه به کاربرد و استفاده ی خود از پرینت سه بعدی به انتخاب مواد مورد نیاز بپردازد. ما قصد داریم شاخصه های دیگری به غیر از هزینه و سرعت را در انتخاب مواد مناسب ذکر نمائیم:

• آسان شدن پرینت و سهولت در استفاده از آن: بیشترین سرعت پرینت و چسبندگی به کف و سهولنت انتقال به دستگاه پرینتر و میزان خرابی پرینت و …
• کیفیت ظاهری: ظاهر قطعه ی ساخته شده باید مناسب باشد و خوب به نظر برسد.
• بیشترین تنش: حداکثر نیروی وارد شده به جسم قبل از شکسته شدن آن حداکثر تنشی است که برای آن در نظر گرفته می شود.
• طول انقباض یا کشیده شدن آن: بیشترین میزانی که جسم کشیده می شود قبل از شکسته شدن آن تحمل کشش آن می باشد.
• مقاومت در برابر ضربه: شکسته شدن یک شی با ضربه ناگهانی و مقدار انرژی صرف شده برای آن
• ایزوتراپی: ایزوتراپی همان مفهوم چسبندگی لایه ها می باشد که باید در بین لایه ها وجود داشته باشد و سبب یکنواختی در بین تمام جهات می شود.
• مقاومت در برابر گرما: حداکثر تحمل جسم برای تغییر و نرم شدن آن در برابر گرما را مقاومت آن می گویند.

این اطلاعاتی که برای مواد انتخابی در پرینت سه بعدی ذکر شد در نمودار آن وجود ندارد به دلیل:

• نمی توان این گونه مواد را به خوب یا بد تقسیم بندی نمود زیرا هرکدام در برنامه ای خاص کاربرد مفیدی دارد که در برنامه ی دیگر همچین عملکردی را ندارد.
• ما به طور گسترده این مواد را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده ایم اما عواملی مانند سمی بودن آن یا تحمل آن در برابر رطوبت هم بسیار مهم می باشد که باید در نظر گرفته شود.

مقیاس رتبه بندی برای این مواد از کم به بالا ارزیابی شده است که به ترتیب از شماره ی ۱ تا ۵ می باشد. نمره هایی که برای این پلیمرهای FDM در نظر گرفته شده است نسبی می باشند و تنها برای یک یا تکنولوژی های مشابه هم در نظر گرفته شده است یعنی در صورتی که از تکنولوژی دیگری استفاده گردد میزان رتبه بندی این مواد کاملا متفاوت خواهد بود.

پرینت سه بعدی

پرینت 3 بعدی
پرینت 3 بعدی
ما ایده های شما را سریع تر از رسم روی کاغذ به واقعیتی ملموس مبدل می کنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *