l

در مطلب قبلی مواد و پلیمرهای اصلی که در کارهای پرینت سه بعدی از آن ها استفاده می شد را معرفی کردیم مانند ABS، PLA، PC و…. . و دانستیم که هرکدام از این مواد کارایی خاص خود را دارد که در بعضی برنامه های کاری پرینت سه بعدی از نوع های مختلفی استفاده می شود که ممکن است در دیگر برنامه ها آن نوع مواد کاربرد مفیدی نداشته باشد. سپس این مواد را بر حسب کارایی شان تقسیم بندی نموده و مواردی که به عنوان شاخص های تصمیم گیری در استفاده از این مواد است را ذکر نمودیم تا بیشتر با پلیمرهای اصلی به کار رفته در پرینت سه بعدی آشنا شوید.

مواردی از قبیل مقاومت، کشش و حداکثر تنش و کیفیت ظاهری آن  و… عوامل مهمی بودند که در مطلب قبلی ذکر شد اما  ممکن این عوامل در نمودار رتبه بندی و ارزیابی آن وجود نداشته باشد و ما نمی توانیم این مواد را به دسته های خوب یا بد تقسیم بندی کنیم. زیرا هرکدام برای بعضی از برنامه ها در پرینت سه بعدی کاربرد دارند و نه برای همه موارد.

حال در این مطلب قصد داریم به معرفی برخی از این مواد و ویژگی های آن بپردازیم:

PLA

یکی از موادی که در پرینت سه بعدی استفاده می گردد و به نوعی ساده ترین پلمیر و مواد می باشد PLA است که دارای کیفیت ظاهری بسیار خوبی می باشد. این مواد بسیار شکننده می باشد اما در عین حال بسیار محکم و سخت می باشد.

کاربرد پلمیر PLA در پرینت سه بعدی

این ماده دارای یک سری مزایا و معایب می باشد که در این مطلب ذکر می گردد:

مزایا: قابلیت تجزیه پذیری دارد و زیست تخریب پذیر می باشد – بدون بو – در برابر نور فرابنفش مقاومت خوبی دارد – با سمباده و رنگ اکریلیک می تواند پردازش شود.

معایب: در رطوبت مقاومت بسیار کمی از خود نشان می دهد – به آسانی نمی چسبد

ABS

در صورتی که مقاومت و سختی یک جسم در برنامه کاری در پرینت سه بعدی از همه چیز مهم تر باشد از این پلیمر به جای PLA استفاده می شود.

کاربرد پلیمر ABS در پرینت سه بعدی

مزایا: قابلیت پس پردازشی با استون – در برابر سابیده شدن مقاومت بالایی دارد و با سمباده و رنگ اکریلیک پردازش می شود.

معایب: مقاومت کمی در برابر فرابنفش دارد – بو دار – گازهای گلخانه ای را از خود منتشر می دهد

نایلون

این پلمیر دارای بهترین مقاومت در برابر ضربه می باشد و خاصیت مکانیکی بسیار عالی دارد. اما مشکلی که این ماده دارد این است که لایه ها به خوبی به هم نمی چسبند و خاصیت چسبندگی خوبی ندارد.

کاربرد پلیمر نایلون در پرینت سه بعدی

مزایا: در مقابل واکنش های شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارد

معایب: در برابر رطوبت مقاومت کمی دارد  و عیب دیگر آن انتشار گازهای گلخانه ای می باشد.

پلیمر PC

این ماده در مقایسه با دیگر مواد مورد استفاده در پرینت سه بعدی بسیار مقاوم تر می باشد و می توان از آن به عنوان جایگزین خوبی به جای ABS استفاده کرد، زیرا خواصی کاملا مشابه دارند.

کاربرد پلمیر PC در پرینت سه بعدی

مزایا: قابلیت استریل شدن – قابلیت سمباده زدن                                     معایب: حساس به نور فرابفنش

نتیجه گیری

در صورتی که بخواهید قطعه ای کاربردی و مفید با استفاده از پرینت سه بعدی بسازید باید حتما در انتخاب مواد مورد نیاز خود دقت کافی داشته باشید. زیرا این موضوع از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. حتی بسیاری از تامین کنندگان برای ساخت موادی با کیفیت تر، از مواد افزودنی برای تغییر پلمیر خالص از مواد افزودنی استفاده می کنند تا سختی آن را بیشتر کنند.

پرینت 3 بعدی
پرینت 3 بعدی
ما ایده های شما را سریع تر از رسم روی کاغذ به واقعیتی ملموس مبدل می کنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *