l

زمانی که کسی برای ساخت قطعه ی پرینت سه بعدی خود از ساپورت گذاری استفاده می کند باید همیشه پس از عملیات چاپ پردازش هایی روی قطعه ی خود انجام دهد و این از محدودیت های استفاده از ساپورت می باشد. در صورت پردازش پس از انجام پرینت امکان آسیب به سطح  قطعه ی چاپ شده و افت کیفیت آن خواهد بود. لایه ای که بر روی سطح ساپورت قرار دارد از کیفیت کمتری برخوردار است دلیل آن که ساپورت ها نسبت به لایه های جامد دیگر از کیفیت کمتری برخوردار می باشند. همچنین در صورتی که مدل چاپ شده ی شما در پرینت سه بعدی بسیار کوچک و پیچیده باشد بسیار مشکل است تا بدون آسیب به آن ساپورت را از آن جدا نمود.

یکی دیگر از معایب به کار گیری ساپورت ها در پرینت سه بعدی اضافه کردن هزینه پرینت می باشد زیرا ساپورت ها خود مواد اضافی تر را برای چاپ مصرف خواهند کرد و باعث خواهد شد هزینه مصرف مواد اولیه در پرینت سه بعدی بالاتر برود. همچنین مورد دیگری که باعث افزایش هزینه پرینت سه بعدی با ساپورت خواهد شد پردازش بر روی مدل چاپ می بشد زیرا ارائه دهنده ی خدمات پرینت سه بعدی باید ساپورت را پس از پرینت از جسم جدا نماید و این خود باعث افزایش هزینه خواهد شد.

مقدار مواد مورد نیاز برای ساپورت گذاری در FDM

به عنوان مثال در تصویر زیر در محلی صحیحی مقداری ساپورت کار گذاشته شده است تا جسم به صورت دقیق تری پرینت شود.

پرینت سه بعدی

این طاق نمادی از دروازه ی سنت لوئیس می باشد که مثال بسیار خوبی برای ساپورت گذاری در اجسام کمانی شکل می باشد.

همچنین در تصویر زیر که توپ کوچکی در داخل مکعب قرار دارد، باید از ساپورت زیادی برای آن استفاده کرد. این مدل به دلیل پیچیدگی خاصی که دارد باید ساپورت را با استفاده از یک دم باریک و با دقت از جسم جدا نمود که باید مراقب بود آسیبی به سطوح اطراف جسم وارد نشود. همچنین پس از عملیات جداسازی ساپورت در این جسم پرینت سه بعدی باید حتما سطح تماس را سنباده کشیده و صاف کرد، که این هم کاری بسیار دشوار می باشد.

مدل پرینت سه بعدی

در صورتی که این جسم بدون ساپورت گذاری در پرینت سه بعدی ساخته شود کیفیت مدل شما بسیار پایین می آید و دقت پرینت آن نیز کمتر می شود. در این صورت با توجه به صرف زمان و هزینه برای پرینت ساپورت ها برای بعضی از قطعات استفاده از آن بسیار ضروری می باشد.

مدل های ساپورت های FDM

انواع ساپورت ها در پرینت سه بعدی

دو نوع ساپورت در روش FDM در پرینت سه بعدی استفاده می گردد.

انواع ساختار ساپورت در FDM: ساپورت از نوع آکاردئون ( سمت چپ) ساپورت از نوع درختی (سمت راست)

ساپورت آکاردئون نوعی از ساختار ساپورت می باشد که به صورت شبکه ای یا مسطح در زیر جسم قرار می گیرد. در پرینت سه بعدی یکی از رایج ترین و معمول ترین ساپورت هایی که استفاده می شود ساپورت آکاردئون است. برای بعضی دیگر از دستگاه های پرینت سه بعدی ساختار درختی بیشتر مناسب تر می باشد. با وجود معروفیت کم آن اما تماس کمتری با مدل پرینت شده دارد به همین آسیب کمتری به سطج جسم وارد می شود. زمانی که مدل خود را برای پرینت به اپراتور حرفه ای تحویل می دهید نوع ساختار ساپورت را او تشخیص خواهد داد و در نتیجه تاثیر آن را بر روی ظاهر مدل شما را کمتر خواهد کرد.

در تصویر بالا مدلی از پازل سه بعدی را مشاهده خواهید کرد که پس از جداسازی ساپورت ها سطح آن زبر شده است.

ساپورت های حلال

در صررتی که از دستگاه پرینت سه بعدی دقیق با دو هد برای پرینت ساپورت ها استفاده نمائید می توانید برای مدل خود ساپورت هایی را اضافه نمائید که حلال می باشند و می توانند در یک سری محلول شیمیایی به راحتی حل شوند و از جسم جدا شوند و هیچ تاثیری منفی و جانبی بر روی مدلی تصلی نخواهد شد. با این حال ممکن است راهی هزینه بر و وقت گیر باشد اما سطح نهایی از کیفیت مطلوبی برخودار است.

دستگاه پرینت سه بعدی Ultimaker3 نمونه ای از این دستگاه می باشد که می تواند از ساپورت هایی استفاده کند که به راحتی حل می شوند.

پرینت 3 بعدی
پرینت 3 بعدی
ما ایده های شما را سریع تر از رسم روی کاغذ به واقعیتی ملموس مبدل می کنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *