l

لایه ای در دستگاه های پرینت سه بعدی وجود دارد که به آن Raft گفته می شود که ساختار آن کاملا شبیه ساپورت می باشد. به این صورت که پس از تمام شدن پروسه ی چاپ این لایه حذف می شود. تفاوت لایه ی Raft با ساپورت در این می باشد که استفاده از لایه Support کاملا اجباری می باشد اما استفاده از لایه Raft اختیاری می باشد. یک نرم افزار مخصوصی به نام Slicing برای دستگاه پرینت سه بعدی وجود دارد که یکی از آن کاربردهای آن ایجاد لایه رفت می باشد که باید آن را برای مدل چاپی خود فعال نمائید.

هدف از ایجاد این لایه این می باشد که کف قطعه مورد نظر شما بهتر به لایه اضافی بچسبد و دارای بستری مقاوم تری  باشد. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه نیاز به ایجاد لایه رفت در بستر چاپ می باشد؟

• اولین دلیل آن کمتر شدن خطای Wapping می باشد

فیلامنت هایی که دارای جنس سخت تر در چاپ می باشند مانند ABS امکان این وجود دارد که به صورت کج چاپ شوند و یا لایه اول بلندتر از سایر لایه ها باشد. برای این که این خطا در دستگاه پرینت سه بعدی به حداقل برسد باید حتما از چسب مخصوصی استفاده نمود و آن را با لایه Raft ترکیب نمود.

عکس زیر را مشاهده نمائید : در قطعه بالایی از لایه Raft استفاده شده است به همین دلیل به خوبی چاپ شده است اما در قطعه پایینی از این لایه استفاده نشده است به همین دلیل خطا Wapping در آن به وجود آمده و پرینت آن ادامه پیدا نکرده است.

پرینت سه بعدی

• دلیل دوم تنظیم توازن قطعات بلند در پرینت سه بعدی می باشد

در صورتی که قطعه مورد چاپ در پرینت سه بعدی بسیار بلند باشد امکان خم شدن آن به اطراف وجود دارد، پس در صورتی که از این لایه استفاده شود قطعه دچار این مشکل نخواهد شد و به ثبات آن کمک خواهد کرد.

• باعث می شود کف قطعه بهتر به بستر چاپ بچسبد

این مورد بازگو کننده ی دو ویژگی قبلی می باشد. هنگامی که لایه اول چاپ شود، در صورتی که قطعه به خوبی به بستر نچسبد در پروسه ی چاپ مشکل به وجود خواهد آمد. به گونه ای که امکان دارد گوشه لایه اول رو به بالا خم شود و آن گاه نازل در حین حرکت در دستگاه پرینت سه بعدی به آن برخورد کند و فرایند چاپ را دچار مشکل کند. که استفاده از این لایه به حل این مشکل کمک بسیاری خواهد کرد.

لایه Raft را چگونه می توان در نرم افزار فعال کرد؟

این لایه در نرم افزار Slicing از قسمت تنظیمات فعال می شود. در عکس های زیر مثال آن در دو نرم افزار آورده شده است.

Cura  و Simplyfy3D

نرم افزار پرینت سه بعدی

دستگاه پرینت سه بعدی

زمان استفاده از لایه Raft چه موقعی می باشد؟

این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از لایه Raft در پرینت سه بعدی همیشه مناسب نمی باشد و در بعضی مواقع نباید از این لایه استفاده نمود.

• قطعه های نازک و باریک: این لایه به راحتی از اشیای بزرگ پس از چاپ کنده می شود اما در اشیا ظریف و باریک کندن آن کار دشواری می باشد و امکان دارد تاثیر بدی بر روی سطح قطعه به وجود آورد. حتی امکان شکسته شدن آن وجود خواهد داشت.

• حفظ بافت صاف و صیقلی برای سطح چاپ شده: اگر می خواهید مدل چاپی شما پس از پرینت کاملا صاف باشد. استفاده از لایه Raft امکان دارد این مورد را دچار مشکل کند و نیاز باشد تا پس از عملیات چاپ روی مدل عملیات سمباده کاری و پولیش را نیز انجام دهید.

پرینت 3 بعدی
پرینت 3 بعدی
ما ایده های شما را سریع تر از رسم روی کاغذ به واقعیتی ملموس مبدل می کنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *