l

این روزها نمونه سازی سه بعدی در رشته های گوناگون مانند طراحی صنعتی، روباتیک، هوافضا و صنایع به شکل خاصی مرسوم شده است. قبل از این پرینترهای سه بعدی با نرم افزار های مختلف روی مانیتور یا کاغذ رسم می شدند تا مخاطبان درکی از آنچه در ذهن طراح می گذرد داشته باشند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت های گوناگون

این روزها بیشتر تکنولوژی های جدید از صنایع نظامی استفاده می شود. مسلم است که تکنولوژی پرینت سه بعدی هم در صنعت نظامی استفاده شده است.

اما هرچی زمان گذشت از این فناوری در صنایع دیگر استفاده شد. کاربرد این پرینترها در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که به نمونه اولیه جهت نمونه سازی مورد نیاز است یا قطعه مورد نظر بسیار پیچیده است.

۱- صنایع نظامی:

قطعات پیچیده ای در صنایع نظامی استفاده می شود. مهم نبودن هزینه، این ویژگی باعث شده است که دستگاه پرینت سه بعدی به اصلی ترین مورد در تولیدات نظامی تبدیل گردد.

۲- صنایع فضایی:

ایجاد قطعات بسیار دقیق  در انداره کوچک یکی از لازمه های صنایع فضایی است.

اما بیشترین کاربردی که پرینت سه بعدی دارد در فضا است. جایی که  امکان ساخت قطعه های مختلف با روش های فنی دیگر تولید و ساخت نیست.

افرادی که  می خواهند در پایگاه های فضایی قطعات خود را آزمایش یا تعمیر کنند از این پرینترهای سه بعدی استفاده می کنند.

پروژه عظیمی که توسط تیم تحقیقاتی ناسا توسط شرکت های بزرگ فضایی انجام می شود و از مدیران اصلی آن فردی ایرانی است این است که مقر خود را با استفاده از پرینت سه بعدی بسازند.

۳- طلا و جواهرات:

نمونه سازی با دقت بسیار بالا  و ظرافت آن با قابلیت ریخته گری که جز بخش مهم این صنعت است از کاربردهای دیگر پرینت های سه بعدی هستند.

چیزی که در صنعت طلا و جواهر سازی حائز اهمیت است داشتن دقت و کیفیت سطح است.

در این چند سال اخیر ورود مدل های پیچیده و گسترده و زیبای طلا و جواهر به کشور گسترش یافت. طلاسازان و کسانی که در کار صنت طلا و جواهر هستند در عرصه رقابت دچار رکود شده بودند. اما در حال حاضر با پیدایش دستگاه پرینت سه بعدی صنت طلا سازی دوباره شروع به پیشرفت کرد.

۴- معماری:

طراحان مایلند ماکت های ساختمانی را که می سازند به صورت واقعی ببینند. این امر تنها با استفاده از پرینت سه بعدی میسر خواهد بود.

استفاده از پرینت سه بعدی در عرصه طراحی غرفه نمایشگاه ها و سازه های مجتمع مسکونی یا تجاری بسیار مفید واقع شده است.

۵- انیمیشن:

کسانی که شخصیت های کارتونی را طراحی می کنند بسیار مایلند نمونه سازی آن ها به دفعات بیشتر توسط پرینت سه بعدی انجام شود تا نمونه مورد نظرشان ساخته شود.

۶- خودرو:

با استفاده از پرینت سه بعدی می توان قطعات پیچیده خودرو را به هر دفعه که مورد نیاز بود مدل سازی کرد.

۷- پزشکی:

اسکلت استخوانی هر شخص با دیگری متفاوت است . با استفاده از پرینت سه بعدی میتوان اسکلت بدن را بسته به هر عضو نمونه سازی کرد که این کار نیاز به دقت بسیار بالایی دارد.

۸- کفش:

در طراحی کفش چون باید اندازه ها دقیق و متناسب باشد نمونه سازی به دفعات زیاد انجام می شود تا آن مدل کفش مورد نظر ساخته شود و به تولید انبوه برسد.

۹- آموزشی:

اکثر مراکز تحقیقی و دانشگاه به پرینت ۳ بعدی نیاز دارند.

۱۰- خانگی:

پیش بینی شده است در چند سال آینده پرینت دو بعدی جای خود را به پرینت سه بعدی بدهد.

پرینت 3 بعدی
پرینت 3 بعدی
ما ایده های شما را سریع تر از رسم روی کاغذ به واقعیتی ملموس مبدل می کنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *